积分

管理员

Bruce Lee

积分
跳转到指定楼层
楼主
发表于 2017-6-4 20:21:43 | 只看该作者 |只看大图 回帖奖励 |倒序浏览 |阅读模式
ENGLISH VERSION:
When LEGO officially announced LEGO Ideas 21309 NASA Apollo Saturn V set back in April 2017, I was so excited with the set. By just looking at the official release photos by LEGO, it blown me away and I told myself that I must get the set when it release in 1st June 2017. My wish came true when The LEGO Group sent a review set to SynergyLUG and I get to review it. Thank you to The LEGO Group for sending us this awesome set for review.

Let’s get down to business. This set contains 1969 pieces, which represent the year when Apollo Saturn V launched to the moon. This rocket is 1 metre tall and make it’s the tallest LEGO Ideas set. This set is the 17th LEGO Ideas set released by LEGO and based on LEGO Ideas project by Felix Stiessen and Valerie Roche. My first impression on the set is the box artwork design is beautifully design. The back of the box shows what happened to the rocket from launch until the lunar module landed on moon surface.

THE MANUAL
After opened the box, I was greeted with 12 numbered bags of parts and a nice manual. The first few pages of the manual briefly explain the Apollo program, sections of the Saturn V rocket, the journey to the moon and the designers themselves, Felix Stiessen and Valerie Roche.

THE BUILD
I got 3 words for this set: IMPRESSIVE, IMPRESSIVE and IMPRESSIVE. This rocket is 1 metre tall when stand tall. In order to make it strong and sturdy, the designers built an inner frame structure, which is brilliantly design. The inner frame provides support to the outer frame of the rocket so that you can hold the rocket without need to worry that it will fall apart. The building process let’s you build the rocket from the bottom section which is the S-IC First Stage all the way up to the command module. The building process is quite repetitive at times where I need to build 2 or 4 times for the outer frame sections.

Bag 1 lets you build 2 inner frame cylinders and a cross pattern structure that hold the 2 cylinders. When I completed the 1st bag, I was wondering how these 2 cylinders going to hold the tall rockets because the cylinders easily came off from the cross pattern structure. From that moment, I can’t wait to work on bag 2 and the rest as I’m curious how it going to hold the massive rocket in one piece. It turned out that the cross pattern structure is to hold 8 panels (2 x 6 studs each) circles around the rocket’s S-IC First Stage structure. It is totally brilliant and great technique is used here. The outer frame structure actually holds the inner 2 cylinders (bag 1) together firmly with cross pattern structure.

I’m totally impressed with the way the designers build the inner frame structure. Certain parts of the inner frame structure are quite complex and I believed the designers put in a lot of time and effort to make it works. As a MOCer myself, I learnt some great techniques from the build.
The rocket can be separated into several sections. The biggest and heaviest is the bottom section, the S-IC First Stage structure. It uses 8 modified plate 1x2 with C clip to connect with middle section, S-II Second Stage structure. The 8 connectors able to hold the bottom section extremely well as I can use my hand to hold the middle section and hold it up without holding the bottom section.

Let’s talk about the Lunar Module. The Lunar Module is designed beautifully while maintaining it’s small form factor so that it can be fitted into the rocket’s Instrument Unit (covered by LEGO’s large cone parts). The designers pulled this off brilliantly and it is quite accurate to the actual rocket scale.

PARTS
This set got some nice parts especially LEGO builders who looking for slopes. There is a total of 312 curved slope pieces. Another great thing about this set is there is no sticker. Printed parts are included. My favourite parts in this set are the exclusive nanofigures. Its represent the 3 astronauts (Neil Armstrong, Buzz Aldrin and Michael Collins) who boarded Apollo Saturn V rocket to the moon.

PLAYABILITY
This set provides great playability experience as you can “jettison” the sections or modules one by one as if you are launching the actual rocket to the moon. I played it with my daughter and showed her how the rocket flies to the moon. She loved it and had a lot of fun.

It also can be used for education purpose to teach the students about Apollo mission and it’s journey until it successfully brought the first human to the moon.

VALUE
The RRP for this set is RM 599.90 in Malaysia, which translate into approximately RM 0.30 per piece. At this price point, I personally think that it is priced reasonably and better value compare to previous LEGO Ideas set.

FINAL VERDICT
This set is a great set and one of my favourite sets. This is definitely one of the best sets LEGO produced this year. I had one of the best building experiences so far with this set. I wish LEGO included the information plague of the rocket in this set, which will be nice when display the rocket at home. If you asked me how many stars I will give for this set, I will give it 9.5 stars out of 10 stars.

BAHASA MALAYSIA VERSION:

Semasa LEGO mengumumkan LEGO Ideas 21309 NASA Apollo Saturn V set secara rasminya pada bulan April lalu, saya amat teruja dengan set ini. Saya beritahu sendiri bahawa saya mesti beli set ini dengan hanya melihat gambar-gambar rasmi set ini yang dibebaskan oleh LEGO. Apabila The LEGO Group menghantar satu set kepada SynergyLUG dan saya mendapat peluang untuk membuat ulasan tentang set ini, mimpi saya menjadi kenyataan. Terima kasih kepada The LEGO Group kerana menghantar set ini kepada kita.

Set ini menpunyai 1969 kepingan LEGO. Nombor 1969 merupakan tahun semasa Apollo Saturn V dilancarkan ke bulan. Roket ini menpunyai ketinggian 1 meter and merupakan set LEGO Ideas yang paling tinggi. Set ini adalah set LEGO Ideas ke-17 dihasilkan oleh LEGO berdasarkan projek daripada Felix Stiessen dan Valerie Roche. Tanggapan pertama saya adalah corak reka bentuk kotak set ini yang cantik. Corak belakang kotak ini menunjukkan apa yang berlaku kepada roket ini semasa pelancaran sehingga pendaratan di permukaan bulan.

BUKU MANUAL
Terdapat sebanyak 12 beg kepingan LEGO bernombor dan satu buku manual. Di beberapa muka surat pertama buku manual menerangkan program Apollo, bahagian-bahagian roket Saturn V, perjalanan ke bulan dan penerangan mengenai pereka bentuk set ini iaitu Felix Stiessen dan Valerie Roche.

PEMBINAAN
Set ini memang mengkagumkan. Set ini menpunyai ketinggian 1 meter. Untuk memastikan roket ini menpunyai struktur yang kukuh dan kuat, pereka set ini telah membina struktur rangka dalaman yang baik. Rangka dalaman memberi sokongan kepada rangka luaran supaya anda boleh mengangkat roket ini tanpa bimbang bahawa ia akan jatuh. Pembinaan roket ini bermula daripada bahagian bawah iaitu S-IC First Stage sehingga Command Module di bahagian atas roket ini. Kadang-kala pembinaan untuk beberapa bahagian adalah berulang-ulang sebanyak 2 atau 4 kali.

Anda akan membina 2 rangka silinder dalaman dan 1 struktur simpang empat yang akan memegang 2 rangka silinder dalaman itu. Semasa saya menyiapkan 2 rangka silinder dalaman itu, saya tertanya-tanya bahawa bagaimana 2 rangka silinder dalaman ini dapat menanggung roket tinggi ini kerana 2 silinder ini senang jatuh daripada struktur simpang empat itu. Oleh kerana itu, saya tidak sabar until membina beg nombor 2 and seterusnya untuk melihat bagaimana silinder ini akan menyokong roket besar ini. Rupa-rupanya struktur simpang empat itu adalah untuk memegang 8 panel (setiap berukur 2x8 studs) mengelilingi bahagian S-IC First Stage. Kaedah ini adalah sangat baik. Rangka luaran yang menyokong 2 silinder dengan struktur simpang empat supaya tidak mudah jatuh.

Saya amat teruja dengan cara peraka set ini membina struktur rangka dalaman. Ada beberapa bahagian rangka dalaman adalah rumit dan saya percaya bahawa peraka set ini menggunakan masa yang panjang menjayakan pembinan roket ini. Sebagai seorang pembina MOC (My Own Creation), saya dapat belajar beberapa teknik baru daripada pembinaan ini.

Roket boleh diasingkan kepada beberapa bahagian. Bahagian yang paling besar and berat adalah bahagian bawah S-IC First Stage. Ia menggunakan 8 kepingan LEGO dengan C klip untuk menggabung dengan bahagian tengah roket. 8 kepingan LEGO itu dapat memegang bahagian bawah yang berat itu dengan kuat. Saya dapat angkat naik roket ini dengan memegang bahagian tengah sahaja dan bahagian bawah yang lebih berat tidak jatuh.

Mari kita bincang tentang Lunar Module. Lunar Module sangat kecil and peraka set ini dapat mereka Lunar Module yang cantik dan pada masa yang sama dapat disimpan di dalam Instrument Unit roket ini yang dibuat daripada keping kon besar LEGO. Lunar Module ini juga sangat tepat dengan skala sebenar roket ini.

KEPINGAN LEGO
Set ini menpunyai beberapa kepingan LEGO yang menarik terutamanya kepingan berbentuk cerun. Terdapat sebanyak 312 keping LEGO berbentuk cerun dalam set ini. Satu lagi perkara menarik tentang set ini adalah ia tidak menpunyai satu pelakat pun dan kepingan bercetak dibekalkan. Salah satu kepingan kesukaan saya dalam set ini adalah nanofigures eksklusif kepada set ini. Nanofigures itu mewakili 3 angkasawan yang menaiki Apollo Saturn V ke bulan iaitu Neil Armstrong, Buzz Aldrin dan Michael Collins.

MAIN
Set ini boleh memberi pengalaman main yang baik kerana anda boleh menggulang proses jettison sepertimana it berlaku kepada roket sebenar semasa lancar ke angkasa lepas. Saya bermain dengan anak saya dan anak saya sangat suka roket ini.

Set ini juga boleh diguna sebagai bahan pendidikan untuk mengajar tentang misi Apollo dan perjalanan roket ini sehingga mendaratkan manusia pertama ke bulan.

NILAI
Harga pasaran set ini adalah RM 599.90 di Malaysia. Maksud satu kepingan LEGO adalah lebih kurang RM 0.30 sekeping. Saya sendiri berpendapat bahawa harga ini adalah amat berpatutan and menpunyai nilai yang lebih baik jika dibandingkan dengan set LEGO Ideas sebelum ini.

ULUSAN AKHIR
Set ini merupakan set yang sangat baik and adalah salah satu set kesukaan saya. Set ini pasti akan menjadi salah satu set terbaik dihasilkan oleh LEGO tahun ini. Set ini memberi saya satu pengalaman pembinan yang menakjubkan. Kalau LEGO membekalkan plat informasi untuk set ini, itu akan menjadi satu poin tambahan untuk set ini. Jikalau anda tanya saya untuk memberi penilaian bintang untuk set ini, saya akan memberi 9.5 bintang daripada 10 bintang penuh.

CHINESE VERSION:

在2017年4月,当乐高正式宣布LEGO Ideas 21309 阿波罗农神5号运载火箭 (NASA Apollo Saturn V),我非常的期待。就看了乐高的推荐图片,我告诉自己一定要在2017年6月1日的推出日拥有这套火箭。The LEGO Group将评论套交给SynergyLUG,很荣幸的让我成了它的评论员。感谢The LEGO Group对我们的肯定。

它总共由1969块积木组成,而这个数字,其实也代表着人类首次登月的年份呢。这火箭完成后有1米的高度,它是LEGO Ideas最高的一套积木模型。这套火箭是来自Lego Ideas计划的第十七个作品,由Felix Stiessen和Valerie Roche创作。它吸引我的是盒装上的完美设计。盒的背面显示火箭启动的整个过程直到它降落在月球上。

使用手册
盒装里有十二袋标记号码的零件和使用手册。前面几页介绍阿波罗计划,火箭本体,月球旅途点滴和设计师Felix Stiessen 和 Valerie Roche 的设计介绍。

建造
这款模型很壮观。砌起后高达1米。为了稳固整个火箭,设计师建造了强稳的内梁。有了内在稳固的设计,我们就不用担心扶持或捧着时不稳定。此模型由底层的S-IC开始建造至最顶部。有些高难度部位需重复几此才达到成果
第一个包装让你建好两个内在的圆筒和稳住它们的一只横梁。完成第一袋时,我是很好奇这横梁到底如何能耐着两个随时脱落的圆筒。我好期待的赶上第二个包装。原来那横梁是要稳住8个panels (每片2 x 6 studs) 围绕着S-IC的第一阶段。这个简直是好聪明的设计和技巧。外围设计又将内在的两个圆筒稳稳的包围着。

我对设计师们有极深的印象与钦佩,能够设计出如此完美的架构。相信在某些复杂结构里,他们一定花了很大的心思去让它操作得体,是个相当精细的设计。身为一位“乐高玩家自己创作者”的我,在此套模型建造中获益不浅。

这火箭本体可分成几部。最大而重的底部是S-IC第一部位。它拥有8片乐高plate 1x2 和 C clip 拼向第二阶段S-II. 这8个连接者把底部锁得很牢固,可手握中段也不需扶持底部也不怕掉落。

除了火箭本体,值得留意的是火箭最顶部的Lunar Module. 它是一个送太空人返回地球的返回舱,被设计得如此细腻,而且恰恰的装进火箭的本体(rocket’s Instrument Unit)。它的设计是按照原机舱的实际比例而定

零件
很特别的是这套火箭模型采用了特殊的倾斜零件,大约有312件。它没有任何的贴纸,不过有包含了一些印花零件。我最喜欢的是它的三个太空人nanofigures 人仔。他们就是当年的太空人,Neil Armstrong, Buzz Aldrin和Michael Collins。

玩法
这模型的好玩处是你可以随时把火箭拆分三阶段,犹如示例的火箭上太空。我和女儿闲时就是如此消遣和教育她火箭是如何飞向太空而抵达月球。她也好喜欢这部阿波罗火箭。

它是一个很实际的教材,让学生了解阿波罗任务,而明白人类是如何踏上月球史。

价值
在大马的建议零售价为 RM 599.90. 大约就是 RM 0.30 一片零件。比起之前的LEGO Ideas系列,我认为这个价格很适当合理,值得一买的一款。

结论
这套模型真的很棒,也是我最满意的一款。它会是乐高年度最佳作品得主。这是我建设过最具挑战性的一套盒装乐高积木。如果乐高可以给予火箭的资料板,那就会更棒了。我对此火箭模型的评分是9.5星。

Front Box Artwork / Reka Bentuk Hadapan Kotak /前盒装设计

Side Box Artwork / Reka Bentuk Tepi Kotak /側面盒装设计

Back Box Artwork / Reka Bentuk Belakang Kotak /后盒装设计

12 numbered bags / 12 beg bernombor / 十二个包装

The instruction Manual / Buku Manual / 使用手册

The cross pattern structure / struktur simpang empat / 交叉型结构

Bag no. 1 / Beg no. 1 / 第一个包装

Printed Parts / Kepingan LEGO bercetak / 印花零件

4 repetitive outer frame panels / 4 panel yang sama untuk rangka luaran / 4个外panel

Bag no. 2 / Beg no. 2 / 第二个包装

Bag no. 3 / Beg no. 3/第三个包装

Bag no. 4 / Beg no. 4 / 第四个包装
Cross pattern structure to hold 8 panels in circular / Struktur simpang empat memegang 8 panel membentuk bulatan / 交叉形结构支撑着8个panels形成的环形

Bag no. 5 / Beg no. 5 / 第五个包装

Bag no. 6 / Beg no. 6 / 第六个包装

Bag no. 7 / Beg no. 7 / 第七个包装
Complex design on top / Reka bentuk rumit pada bahagian atas / 上段复杂的设计

Bag no. 8 / Beg no. 8 / 第八个包装

Bag no. 9 / Beg no. 9 / 第九个包装

Bag no. 9 / Beg no. 9 / 第九个包装

Before combine S-IC and S-II / Sebelum menggabung bahagian S-IC dan S-II / 连接前

Bag no. 10 / Beg no. 10 / 第十个包装
After combine S-IC and S-II / Selepas menggabung bahagian S-IC dan S-II / 连接后

Bag no. 11 / Beg no. 11 / 第十一个包装

After combine S-II and S-IVB / Selepas menggabung bahagian S-II dan S-IVB / 连接后

Bag no 12. / Beg no. 12 / 第十二个包装

Very long rocket

F-1 Engine / Enjin F-1 / F-1 引擎

C clip parts to connect S-IC with S-II / Kepingan C klip untuk menggabungkan bahagian S-IC dan S-II / 用 C clip 来连接 S-IC 和 S-II

J-2 Engine / Enjin J-2 / J-2 引擎

C clip parts to connect S-II with S-IVB / Kepingan C klip untuk menggabungkan bahagian S-II dan S-IVB / 用 C clip 来连接 S-II 和 S-IVB

J-2 Engine / Enjin J-2 / J-2 引擎

Display stand / Paparan bediri / 支架

Nanofigures and Lunar Module

Command Module

Lunar Module inside Instrument unit / Lunar Module di dalam Instrument unit / Lunar Module 置入 Intrument unit

Command Module

Can be displayed separately / Boleh dipamer secara berasingan / 拆成三段展示

Very tall rocket after completed / Roket ini sangat tinggi selepas siap dipasang / 好高的火箭模型

My daughter even shorter than the rocket / Anak saya lebih rendah daripada roket ini / 高过我的女儿!

回复

使用道具 举报

您需要登录后才可以回帖 登录 | 立即注册

本版积分规则

Archiver|手机版|小黑屋|::: Synergy LUG :::

GMT+8, 2024-4-20 06:41 , Processed in 0.080888 second(s), 22 queries .